Křížem krážem - na kole

Kromě klasických způsobů hromadné dopravy po městě se v Londýně nabízí, stejně jako v dalších evropských městech, možnost půjčení kola. Jízda na kole městem se stává v poslední době módou, nejste vázáni jízdními řády ani přestupy a můžete si zastavit, kde jen chcete. V neposlední řadě je tento způsob dopravy také nejlevnější variantou.

V Londýně v současnosti funguje několik systémů sdílených kol - Santander (dokový systém) a e-Lime a Mobike jako tzv. bezdokové systémy.

Kola Santander

Kola e-Lime

Kola Mobike

Ze všech těchto služeb mně osobně vychází nejlépe dokový systém Santander. Tato síť začala být budována v roce 2010, tehdy pod názvem Barclay's Cycle Hire. Banka s tímto názvem finančně podpořila vybudování a rozjezd sítě. V roce 2015 tento sponzoring převzala banka Santander. I dnes se ale stále setkáte s názvem původním, ať už v internetových článcích, tištěných info mapách nebo v běžné řeči. Občas je tento systém lidově nazýván také "Borisova kola" (Boris Bikes), podle bývalého primátora Londýna Borise Johnsona, přestože prvním primátorem, který myšlenku systému sdílených kol nadnesl, byl už jeho předchůdce Ken Livingstone. Celý provoz systému po logistické stránce zajišťuje organizace Transport for London, která zastřešuje i provoz metra a autobusů.

Po celém městě je rozmístěno přes 800 stanic s koly (tzv. doky). Zapůjčení kola na 24 hodin stojí 2Ł (cca 60,- Kč - údaj z roku 2019). Kolo si během této doby můžete vyzvednout kolikrát chcete. Pokud žádná z jednotlivých jízd nepřekročí 30 minut, neplatíte už nic navíc. Pokud dobu jedné jízdy překročíte, je vám za každých dalších 30 minut naúčtován opět poplatek ve výši 2Ł.

V praxi je tak kolo ideální na krátký přesun mezi památkami nebo částmi města, pokud chcete uskutečnit delší jízdu, pak je dobré pohlídat si čas, před uplynutím limitu najít nejbližší stanici, kolo zde vrátit a po pěti minutách si můžete vypůjčit další (klidně i to stejné).

Doky s koly Santander

Kolo si můžete zapůjčit několika způsoby - pomocí platební karty, pomocí aplikace v mobilu nebo pomocí speciálního klíče. Může se zdát, že platební karta se jeví jako nejrychlejší a nejschůdnější cesta, ale tento způsob je na můj vkus trochu krkolomný, kartu musíte během zadávání v terminálu přikládat vícekrát a kroků k výpůjčce je na mě až zbytečně moc. To s aplikací nebo klíčem k terminálu vůbec nemusíte, vše vyřešíte přímo u kola.

Probereme si všechny způsoby půjčování, krok za krokem:

1.) Pomocí platební karty
Na dotykové obrazovce terminálu zvolíme největší tlačítko "Hire a bike". V dalších krocích vybíráme počet kol (na jednu kartu můžeme půjčit až 4 kola), dobu půjčení (24 hodin nebo jeden rok), odsouhlasíme podmínky, přikládáme kartu na vyžádání. Systém je jednoduchý, intuitivní, předpokládá samozřejmě aspoň základní znalost angličtiny. Kroků je ovšem na můj vkus příliš, karta se přikládá během registrace dvakrát (nevím proč, za mě zbytečné). Systému rovněž vyčítám nutnost procházet tímto procesem u každého terminálu znovu a znovu. Mnohem jednodušší by bylo zaregistrovat se jednou a mít jeden lístek na celých 24 hodin, případně jen znovu přiložit kartu a dost.
Na konci celého procesu systém vytiskne lístek s pětimístným číselným kódem (tvoří jej pouze čísla 1, 2 a 3). Ve stojanech si vyberete libovolné kolo a u něj zadáte číselný kód pomocí klávesnice. Stojan zapípá a rozsvítí se zeleně, poté lze kolo vyjmout. Je dobré si předem kolo zkontrolovat, zda má funkční brzdy, nafoukané pneumatiky a upravit si výšku sedla, abyste ušetřili výpůjční čas. Pozor! Na zadání kódu z lístku máte pouze 10 minut, poté už je lístek neplatný a musíte si v terminálu vyzvednout nový. Výpůjční doba (24 hodin) se začíná počítat ihned po zaplacení, nikoliv až po vyzvednutí kola.

Terminál pro kola Santander

Základní obrazovka na terminálu. Zvolíte dotykem největší tlačítko "Hire a cycle"...

Část terminálu pod monitorem. Napravo je část pro přikládání karty. Ta je dost úzce ohraničena kryty, proto se sem vejde pouze karta bez nějakých obalů. Já nosím kartu v malé peněžence, a za normálních okolností ji vůbec nemusím vyndávat. Tady mi nic jiného nezbylo, než ji pokaždé vytahovat. Nalevo je prosklená štěrbina, kam se vytiskne lístek s kódem.


Vytištěný lístek s kódem, který pak zadáváte do klávesnice u kola.


Kód zadáváte pomocí klávesnice umístěné na doku přímo u vybraného kola.

2.) Pomocí aplikace
Aplikaci si stáhnete z Google Play nebo App Store pod názvem "Santander Cycles".
Po instalaci v aplikaci nejdříve zvolíte v menu (tři čárky vlevo nahoře) položku "Create an account" a postupně vyplníte registraci. Doporučuju v druhém kroku zrušit zaškrtnutí položky "Yes, enable auto-pay". Registraci provádějte až před cestou, ihned po dokončení je vám stržena částka Ł2 za první 24 hodinové půjčení. Výpůjční doba se ale začíná počítat až s prvním vyzvednutím kola. V aplikaci také můžete sledovat souhrn vašich jízd.

Logo aplikace Santander



Na úvodní obrazovce registrace vyberete jako turista nejspíše položku "Just 24 hours for Ł2"



Ve druhém kroku registrace ZRUŠTE ZAŠKRTNUTÍ u položky "Yes, enable auto-pay"


Obrazovka aplikace Santander Cycles s kódem, který poté volíte do stojanu.


Kód zadáváte pomocí klávesnice umístěné na doku přímo u vybraného kola.

3.) Pomocí speciálního klíče
Výhoda klíče spočívá v tom, že nevyndáváte kartu ani mobil, neprocházíte žádným procesem přihlašování, nespouštíte žádnou aplikaci a nezadáváte žádný kód, pouze klíč jednoduše vložíte do štěrbiny pod klávesnicí a kolo je vaše. Klíč samotný stojí Ł3 (cca 90,- Kč) a máte jej navždy. Při koupi je vám ještě rovnou naúčtována částka Ł2 (cca 60,- Kč) za prvních 24 hodin, půjčovní doba se ale začíná počítat až s prvním vyzvednutím kola. Na jednu registraci můžete pořídit až 4 klíče.
Nevýhodou je, že klíč se dá objednat pouze online, a doručení je bohužel možné pouze na adresu ve Velké Británii. Náklady na zaslání jsou Ł3.


Klíč pro půjčení kola Santander


VRÁCENÍ KOLA
Při vracení kola do stojanu je nutné počkat až systém zapípá a rozsvítí se zelené světlo. Teprve poté je kolo bezpečně vráceno a zastaví se počítání času. Pokud byste kolo zasunuli do stojanu špatně, půjčovní čas by vám stále běžel, byly by vám účtovány další poplatky za půjčení a navíc by hrozilo, že kolo někdo vyndá a odcizí na váš účet. Za ztracení nebo zničení kola se účtuje poplatek Ł300 (cca 9.000,- Kč). Je proto dobré si nechat i vytisknout potvrzení o vrácení kola, na obrazovce terminálu se tato volba skrývá pod tlačítkem "Print journey record".

Pokud na cílové stanici není v danou chvíli žádná volná pozice pro vrácení kola, pak zvolíte na terminálu volbu "No docking point free", čímž získáte dalších 15 minut na přejezd na jiné stanoviště. Při této volbě se vám také zobrazí nejbližší stanice v okolí.

Je dobré si předem alespoň zhruba naplánovat trasu tak, abyste kolo stihli vrátit do limitu 30 minut a nemuseli platit nic navíc. K tomu vám může být nápomocna mapka, která je z boční strany každého terminálu, a na které jsou zobrazeny další nejbližší stanice. K plánování trasy ale můžete využít také samotnou aplikaci Santander nebo aplikaci Citymapper, kterou ostatně můžete používat i pro ostatní druhy dopravy po městě (metro, autobusy, vlaky atd.). Posledně jmenovanou aplikaci velmi doporučuji (potřebuje ovšem ke svému běhu datové připojení).

Obrazovka aplikace Citymapper určená kolům Santander. Zobrazeny jsou jednotlivé terminály i počet volných kol a počet volných pozic pro vrácení kola.

Samotná obsluha kola je velmi jednoduchá. Nalevo na řídítkách je umístěn zvonek, který ovládáte pomocí otočného kroužku palcem. Hodí se např. pro jízdu v blízkosti chodců (Hyde Park apod.). Na pravé straně řídítek je otočný ovladač (grip) přehazovačky (přesněji převodovky v náboji). Kolo má tři převody a celkové zpřevodování je více do lehka, neboť kolo je poněkud těžší, než klasické kolo. Součástí řídítek je také masivní nosič na zavazadla s gumovým stahovákem.

Pohled na řídítka kola. Nalevo je zvonek s otočným kroužkem ovládaným palcem, napravo je otočný grip pro volbu rychlostního stupně. Součástí řídítek je masivní nosič na zavazadla.

Pro bezpečnost jezdce je kolo vybaveno automaticky spínanými světly vepředu i vzadu. Světla svítí ještě dvě minuty po zastavení, poté automaticky zhasnou. Po setmění je ještě navíc na vozovku cca 6 metrů před kolem promítán zelený symbol kola pomocí laseru. Díky této užitečné funkci je kolo viditelné už předem, např. na křižovatkách nebo v blízkosti chodců.



Zelený symbol kola je promítán pomocí laseru na vozovku cca 6 metrů před kolem.

Pokud byste zjistili, že je kolo nějakým způsobem poškozené a není schopné dalšího provozu, dáte to najevo stisknutím tlačítka "Fault" na stojanu. Na kole obraťte sedlo dozadu, tím dáte najevo jeho nepoužitelnost i pro ostatní.

Je také možné si vyzvednout papírovou mapu s vyznačením stanic a hlavních cyklistických tras. Mapa je k dispozici v turistických informačních centrech.

Papírová mapa Santander Cycles

V mapě jsou vyznačeny jak stanice s koly, tak hlavní cyklotrasy městem.

Po městě se dá pohybovat po běžných komunikacích anebo po několika typech cyklotras. Městem vedou jednak tzv. Cycle Superhighways, což jsou rychlé trasy pro průjezd městem a druhak tzv. Quietways, vedené spíše bočními ulicemi. První z těchto cyklotras byly vybudovány v roce 2010, často tvořené jen pruhy namalovanými na silnici, v případě Superhighways zvýrazněné modrou barvou (barva tehdejšího sponzora, banky Barclays). To se ukázalo jako nedostatečné, proto se od roku 2015 přikročilo k přebudovávání tras, aby byl automobilový provoz pokud možno oddělen od cyklistického. Toho bylo dosaženo zejména pomocí obrubníků, oddělujících oba provozy. Byly také testovány a upravovány provozy semaforů, aby byl cykloprovoz co nejplynulejší.

Pro orientaci na těchto cyklostezkách existují dva typy map - jednak běžná cyklomapa, druhak mapa inspirovaná mapou metra. Ta je velmi jednoduchá.

Základní mapa cyklotras Londýnem. Kliknutím otevřete obrázek ve větším rozlišení, obrázek se otevře v novém okně.

Cyklomapa inspirovaná mapou metra.Kliknutím otevřete obrázek ve větším rozlišení, obrázek se otevře v novém okně.

Pro bezpečný pohyb po městě je dobré dodržovat několik pravidel:
* Uvědomte si, že v Anglii se jezdí vlevo. Dávejte proto pozor zejména při průjezdech křižovatkami.
* Na semaforech na červenou zastavujte před auty ve vyznačeném pruhu (pokud je). Tím si zajistíte, že o vás řidiči při rozjezdu vědí.
* Dávejte pozor na jízdu vedle velkých aut (dodávky, nákladní, autobusy apod.), které o vás, díky velkým "mrtvým úhlům" zpětných zrcátek, nemusí vědět. Na všech autobusech je toto upozornění nalepeno na zadní straně.
* Nejezděte po chodnících anebo v protisměru v jednosměrných ulicích (pokud to není vyznačeno). Hrozí vám pokuta až Ł60 (cca 1.800,- Kč).
* Dávejte pozor při jízdě kolem zaparkovaných aut. Dveře auta se mohou nečekaně otevřít.
* Zvažte použití přilby.

Cedule na zadní části londýnských autobusů upozorňuje cyklisty, aby dali pozor při jízdě kolem velkých vozidel.

Pruh pro cyklisty na světelných křižovatkách je předsunutý před auta, aby řidiči o cyklistech bezpečně věděli při rozjezdu.

Kontakty:
TfL Customer Service
4th Floor
14 Pier Walk
London SE10 0ES

Telefon:
0343 222 6666

Odkazy:
Santander Cycles: https://tfl.gov.uk/modes/cycling/santander-cycles
e-Lime: https://www.li.me/locations/uk
Mobike: https://mobike.com/uk/blog/post/london-park-it-right
Citymapper aplikace: https://citymapper.com/london?set_region=uk-london

Komentáře