London Mithraeum

Jistě znáte přísloví, že všechno zlé je k něčemu dobré. V tomto případě toho zlého ale bylo víc, než dost. Zda by toto zlo mohl vyvážit objev, byť velmi významný pro dokumentaci historie Londýna, který byl jeho vlivem učiněn, je na dlouhou diskuzi.

Zuřila druhá světová válka. Německo už obsadilo Francii a nyní si brousilo zuby na dobytí Spojeného království. Dne 7. září 1940 zahajuje Německo masivní bombardovací operaci pod krycím názvem "Blitz" (Blesk). Až do 21. května 1941 proběhlo celkem 71 náletů na Londýn (z toho 57 bylo bezprostředně po sobě následujících každou noc). Během těchto náletů bylo poškozeno nebo zničeno přes 100.000 domů a zničeny rozsáhlé oblasti města, včetně historických částí.

V oblasti Walbrook v centrálním Londýně bylo 10. května 1941 svrženo na 34 vysoce explozivních bomb. Mnoho domů bylo úplně zničeno, v oblasti se nacházelo několik velkých kráterů. Takovéto masivní odkrytí podloží za normální situace přímo vyzývá k archeologickým průzkumům. Proto byla hned po válce, v roce 1946, ustavena archeologická komise pod názvem "Roman and Mediaeval London Excavation Council" (Komise pro římské a středověké vykopávky v Londýně), vedená archeologem Williamem Francisem Grimesem (toho času ředitel Museum of London) a další významnou archeoložkou Audrey Williamsovou. Tato komise postupně prozkoumávala vybombardovaná místa v Londýně, byla však omezována pouze na místa předem očištěná od nevybuchlé munice.

Bombardovací mapa oblasti Walbrook. Čím tmavší barva, tím větší poškození místa značí. (Zdroj obrázku: https://www.layersoflondon.org/map/layers/bomb-damage-1945) *

Proto se první příležitostí k průzkumu v oblasti Walbrook stala až plánovaná výstavba kancelářského komplexu (později známého jako Bucklersbury House). Archeologové znali tuto lokalitu, ležící nad bývalou řekou Walbrook (dnes svedena do podzemí), už z dřívejších náhodných nálezů (např. v roce 1889, viz níže). V roce 1952 provedl W. F. Grimes svým týmem v místě první sondy a už tehdy nalézá fragmenty nějaké stavby. V roce 1954 je pak zahájen hlavní průzkum.

Archeolog William Francis Grimes

Archeoložka Audrey Williamsová
(Zdroj obou obrázků: Wikipedia)*

Zanedlouho po zahájení prací jsou odkryty základy většího objektu, s typickou zaokrouhlenou apsidou na západním konci, značící, že jde o svatyni, kostel či chrám. V tu chvíli nebylo jisté, k čemu měl objekt přesně sloužit, prvotní domněnka byla, že jde o raně křesťanský kostel. Průzkum však musí být rychlý, neboť developer spěchá na zahájení prací na stavbě. Už už to vypadá, že oblast bude jen rychle zdokumentována a staveniště předáno stavebníkům. Poslední den prací, v sobotu 18. září 1954, je na místě nalezena mramorová hlava ze sochy a definitivně se potvrzuje jedna z mnoha hypotéz - jde o chrám zasvěcený perskému bohu Mithrovi. Popisovat detailně kult boha Mithry by vydalo na samostatný článek, proto případné zájemce o hlubší studium jednoduše odkáži na Wikipedii. Pro účely tohoto článku vám musí stačit, že byl mithraismus náboženským směrem široce uctívaným ve starověké Římské říši v období 1. - 4. století po Kristu. To datuje nález do raných dob vzniku Londýna (stavba je nakonec po bližším zkoumání datována do období kolem roku 240 n. l., Londýn byl založen přibližně v roce 47 n. l.). Stavba je tedy stará cca 2000 let.

Celkový pohled na místo nálezu. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Mramorová hlava boha Mithry s typickou frygiánskou čepicí a očima zvrácenýma vzhůru. Napravo W. F. Grimes, nalevo D. Eccles, toho času ministr práce. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Přesto Grimes nepředpokládá velký zájem veřejnosti a chce průzkum ukončit dle plánu a staveniště předat k zahájení stavby. O nálezu však informují The Times a to poměrně kritickým tónem: "There is something grievously wrong with our planning if an important antiquity of this sort can be destroyed almost before it has been seen." - The Times, 1954 ("Je něco hodně špatně s naším plánováním, pokud lze důležitý starověký nález tohoto druhu zničit, aniž by mohl být kdy spatřen.").

To spustí doslova lavinu. Vykopávky během následujících dnů postupně navštíví až 30.000 lidí, kteří chtějí na vlastní oči spatřit toto důležité historické místo. Záležitost je bouřlivě diskutována v médiích i mezi lidmi a dostane se až do parlamentu. Do věci se poté vkládá sám premiér Winston Churchill a pověřuje Davida Ecclese, ministra práce, dohledem nad nalezištěm.

Místo bylo po kritice v médiích zpřístupněno veřejnosti. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Fronta lidí, čekajících na shlédnutí místa nálezu. Povšimněte si, že fronta začíná v levém dolním rohu obrázku a táhne se kolem oplocení, přes levý horní roh obrázku. To ilustruje, jak masový zájem o místo byl. (Zdroj obrázku: MOLA) *


Archeologové tak získávají další tři týdny na hlubší průzkum místa. Postupně jsou vykopány sochy dalších římských bohů - Minervy, Mercuryho, Bacchuse a Serapise, které byly ukryty pod podlahou chrámu. Nalezeno bylo i několik hrubších místně vyrobených hliněných figurek Venuší, česajících si vlasy a další řada artefaktů. U této příležitosti byl také k nálezu dodatečně identifikován i mramorový reliéf, nalezený poblíž místa už v roce 1889, který zachycuje tzv. "Tauroktonii". Všechny nalezené artefakty jsou dnes vystaveny v Museum of London.

Reliéf, zachycující tzv. "Tauroktonii", která je jedním ze základních prvků tohoto náboženství. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Díky masovému zájmu veřejnosti a médií a intervencím z parlamentu je rozhodnuto o tom, že základy chrámu budou vyzvednuty, uloženy do depozitu a po dokončení stavby umístěny na vhodné místo v blízkosti. To však nakonec potrvá dlouhých 8 let, během kterých se bohužel ztratí hodně základových kamenů a všechny chrámové sloupy. Když pak dojde v roce 1962 na "rekonstrukci" chrámu, nejsou archeologové přizváni a dochází k necitlivému umístění objektu na zvýšenou podestu (chrám tohoto typu bývá naopak umístěn částečně v podzemí), chybějící originální kameny jsou nahrazeny libovolnými a všechny jsou pospojovány tvrdou cementovou maltou. Podlaha chrámu je pak vyplněna nesmyslnou kamennou dlažbou (původní podlaha byla nejspíše dřevěná). Celá rekonstrukce v této podobě tak bude jakýmsi smutným mementem po celých následujících 60 let. Přesto toto místo během let navštíví desítky tisíc lidí, je totiž uváděno ve všech průvodcích a má i vlastní autobusovou zastávku. Jedná se totiž o nejucelenější a zároveň největší nalezenou stavbu tohoto typu v celé severní Evropě.

Bývalý komplex Bucklersbury House(Zdroj obrázku: www.bloomberg.com) *

Pohled na nepříliš vhodné umístění základů chrámu (na obrázku vlevo dole). (Zdroj obrázku: www.bloomberg.com) *


Základy jsou vyplněny nesmyslnou kamennou dlažbou (původní podlaha chrámu byla dřevěná). (Zdroj obrázku: www.bloomberg.com) *

V roce 2007 se začalo chrámu blýskat na lepší časy. Místo bylo prohlášeno chráněnou památkou a byly vypracovány plány na jeho přemístění na původní místo, po demolici Bucklersbury House a čtyř okolních budov, pro plánovaný nový rozvoj lokality. Tento projekt sice na počátku provázely komplikace, když původní společnosti Legal & General a Metrovacesa odstoupily v roce 2009 od projektu, naštěstí však v roce 2010 projekt odkoupila společnost Bloomberg pro svoje nové evropské sídlo. Ta přislíbila spolupráci při přemístění chrámu do nových výstavních prostor přímo uvnitř nové budovy (tuto budovu mimochodem navrhl známý architekt Norman Foster).

Zároveň na místě stavby proběhl nový průzkum, při kterém byly objeveny další základy širší stavby, které vedly k závěru, že chrám byl součástí areálu velkého domu. Na místě bylo také nalezeno na 14.000 dalších historických artefaktů, včetně kožených a dřevěných prvků, jež se zachovaly díky bahnitému podloží bývalé řeky Walbrook. Mezi velmi zajímavé artefakty patří přes 400 dřevěných tabletů, sloužících k různým zápisům. Tato sbírka je největší a nejranější svého druhu v Británii a zahrnuje první známý písemný odkaz na Londýn a nejstarší ručně psaný dokument v Británii. Pro psaní poznámek, sčítání účtů, korespondenci a právní správu byly používány dřevěné psací tablety s voskovou vrstvou, do které se zapisovalo tzv. stylusem.


Přemístění chrámu ovšem nebylo jednoduché. Množství kamenů nebylo originálních, ale byly nahrazeny libovolnými kameny z jiných materiálů, což snižovalo historickou hodnotu stavby. Kameny navíc byly spojeny tvrdou cementovou maltou, takže byly obavy z jejich poškození při demontáži. Nakonec byla zvolena metoda řezání spár diamantovými řetězovými pilami (spotřeba těchto drahých řetězů byla až 10 ks denně!).

Oddělování kamenů diamantovými řetězovými pilami. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Materiál byl úspěšně oddělen, ručně dočištěn a byly odstraněny kameny, které nebyly originální. Poté byly nakresleny plány, podle fotografií a záznamů z let 1954-56, aby bylo možné určit, kolik materiálu bude chybět pro dokončení rekonstrukce. Původní kameny byly pečlivě roztříděny ve skladu ve Woolwitchi, chybějící kameny pak byly nově vytěženy v posledním lomu identického materiálu v Kentu a nové cihly byly ručně vyrobeny ze stejné hlíny jako původní, vytěžené z ústí řeky Humber. Všechny nové materiály pak byly označeny, aby byla možná jejich identifikace i v budoucnu.

Třídění kamenů ve skladu ve Woolwitchi. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Nový materiál pak byl při rekonstrukci umisťován do spodních částí stavby, aby návštěvníci měli možnost vidět hlavně původní části. Pro spojování dílů pak byly pečlivě namíchány různé druhy malt na základě vzorků odebraných z jiných římských staveb. Jedním z hodně kritizovaných prvků rekonstrukce ze 60. let byla podlaha z kamenné dlažby, zatímco původní podlaha byla nejpíše dřevěná, takže se nedochovala. Archeologové se proto rozhodli, že podlahu uvedou do stavu, v jakém ji našel W. F. Grimes v padesátých letech. K tomu účelu byl zhotoven pryskyřičný odlitek skutečné římské půdy.

Rekonstrukce podlahy Mithraea pomocí pryskyřičného odlitku skutečné římské půdy. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Celá rekonstrukce pak byla umístěna do k tomu určených prostor v nové budově, jen několik metrů západně od původního místa a do původní hloubky 7 metrů pod dnešním terénem. Tím zároveň dostal chrám původní autenticitu částečně do země zapuštěné stavby - přítmí a dojem jeskyně, ve které bůh Mithra zabil posvátného býka. Instalace pak byla doplněna světelnými, kouřovými a zvukovými efekty, aby byl znásoben dojem a atmosféra mystického místa.

Nově rekonstruované základy Mithraea. (Zdroj obrázku: MOLA) *

Nově rekonstruované Mithraeum bylo slavnostně otevřeno dne 14.11.2017. Vstup do Mithraea je z jihovýchodní strany budovy Bloomberg. Celá instalace se skládá ze tří pater. V přízemním podlaží je vstup a malá umělecká expozice, kde se pravidelně střídají výstavy různých umělců. V levé zadní části vstupní místnosti je velká vitrína s 600 archeologickými atrefakty, nalezenými na místě. Pro detailní informace o jednotlivých exponátech jsou zde k dispozici elektronické tablety. Za vitrínou je poté schodiště do podzemního mezipatra. Schodiště je lemováno archeologickým řezem, provedeným do černé žuly, který ilustruje jednotlivé úrovně terénu v průběhu let, nalezené na místě průzkumu. Když se po schodišti dostanete do mezipatra, cca 5 metrů pod úrovní terénu, jste na počátku 5. století, tedy na konci římské okupace Británie. V mezipatře je umístěna expozice o Mithraeu samotném, v podobě tří dotykových obrazovek, kde si návštěvník může postupně projít všechny podrobné informace o nálezu i o kultu mithraismu jako takovém. Následně už vás čeká vstup do prostor se samotnými základy chrámu. Prostor je protemnělý a na úvod vás čeká krátká světelná a zvuková show, umocňující dojem místa a ilustrující pravděpodobný průběh náboženských rituálů zde konaných. Po tomto úvodu se rozsvítí světla a vy si můžete detailně prohlédnout celé toto magické místo.
 
Vstup do Mithraea

Ve vstupní části je malá umělecká galerie, kde se pravidelně střídají instalace různých umělců. Aktuálně (2019) je to instalace děl Daniela Silvera, pod názvem "Human Activity".

V levém zadním rohu za vstupem je umístěna velká vitrína se 600 exponáty, nalezenými na místě vykopávek. Součástí je mimo jiné i jeden z nalezených dřevěných tabletů (v levé dolní části vitríny). Po levé straně na zdi jsou umístěny elektronické tablety s informacemi k jednotlivým exponátům.

Za vitrínou je vstup do spodního mezipatra v hloubce 5 metrů pod terénem.

V tomto mezipatře jsou tři dotykové obrazovky s detailními informacemi o nálezu i samotném mithraismu. Jednotlivé detailní obrazovky jsem nafotil a naleznete je ve fotogalerii v odkazech níže.

Poté už vás čeká vstup do samotného Mithraea. Instalace je doprovázena světelnými, kouřovými a zvukovými efekty, které umocňují magický dojem z místa.




Celkové pohledy na Mithraeum

Vstup do Mithraea je zdarma, ale je nutná rezervace předem na webu: https://www.londonmithraeum.com/visit/#book-your-visit , protože počet možných návštěvníků je omezen.

Návštěvu místa vřele doporučuji (nejen) všem, kdo se zajímají o historii.

* Přestože použité obrázky podléhají autorským právům, jejich použití v článku podléhá americkým zákonům o spravedlivém použití, protože ilustrují vzdělávací článek o entitě, kterou obrázek představuje a zároveň se zde obrázek používá jako primární prostředek vizuální identifikace tématu článku.

Jak se sem dostanete?
Adresa: 12 Walbrook, London, Greater London, England, EC4N 8AA
Nejbližší stanice metra: Bank (linka metra Waterloo & City), Cannon Street (linky metra District a City), Bank Monument (linky metra Central a Northern)
Web: https://www.londonmithraeum.com/
Koordináty místa (GPS): 51.5124858N, 0.0905553W

Odkazy:
* Fotogalerie z mojí návštěvy v plném rozlišení: https://www.zonerama.com/marrier/Album/5572010
* Mithraismus na Wikipedii (česky): https://cs.wikipedia.org/wiki/Mithraismus
* London Mithraeum na Wikipedii (anglicky): https://en.wikipedia.org/wiki/London_Mithraeum
* Článek o Mithraeu na webu Archaelogy.co.uk (anglicky): https://www.archaeology.co.uk/articles/london-mithraeum-reimagining-the-famous-roman-temple.htm
* Článek o rekonstrukci Mithraea na webu listu The Guardian: https://www.theguardian.com/uk/2012/jan/19/roman-temple-mithras
* Článek o dřevěných tabletech nalezených na místě v letech 2010-2014 (anglicky): https://en.wikipedia.org/wiki/Bloomberg_tablets


* Mapa bombardovaných míst v Londýně: https://www.layersoflondon.org/map/layers/bomb-damage-1945
* Publikace "Archaelogy at Bloomberg" ke stažení ve formátu PDF (anglicky): https://data.bloomberglp.com/company/sites/30/2017/11/BLA-web.pdf
* Publikace "Roman London's First Voices" ke stažení ve formátu PDF (anglicky): https://data.bloomberglp.com/company/sites/30/2018/10/Roman-Londons-first-voices-December-2017.pdf
* Videa o nálezu i o kultu Mithraismu (anglicky): https://www.londonmithraeum.com/about/

Komentáře